06 30 70 66 06 info@jolanvandewaeter.nl
Selecteer een pagina

Coaching in het ontwikkelen van kunsteducatieve materialen

Als theatergroep maak je een mooie jeugdvoorstelling voor het basisonderwijs. Hoe zorg je ervoor dat deze voorstelling aansprekend is voor leerlingen, dat ze de voorstelling begrijpen en erop kunnen reflecteren? Samen gaan we aan de slag. Vertrekpunt voor kunsteducatie (en de lesmaterialen) is de kunstvorm, de voorstelling dus.

De materialen ontwikkel ik op basis van gesprekken met de makers. Drie in totaal: een oriënterend gesprek, een gesprek over het concept en een afrondend gesprek. Om de voorstelling zelf te ervaren, ben ik twee keer aanwezig bij een repetitiemoment. Het definitieve lesmateriaal kun je kant-en-klaar digitaal aanbieden aan basisscholen. De leerkracht kan het vervolgens naar eigen inzicht inzetten.

Met de op maat ontwikkelde materialen geef je jouw voorstelling een kunsteducatieve meerwaarde!

Lesmaterialen voor de (podium)kunst

Theater

  • Een Powerpoint-presentatie waarmee leerkrachten de voorstelling met hun leerlingen kunnen voorbereiden. Leerlingen worden geprikkeld om in gesprek te gaan en na te denken over het thema van de voorstelling. Dit gebeurt middels vragen (kennis, persoonlijk en interpretatie) en doe-opdrachten.
  • Reflectievragen en -opdrachten (digitaal) waarmee leerkrachten met hun leerlingen op de voorstelling kunnen reflecteren. Door te reflecteren kunnen leerlingen de opgedane ervaringen met elkaar delen en leren ze hun mening te uiten en hierover met elkaar in gesprek te gaan. Ook wordt de opgedane ervaring verdiept tot een persoonlijke ervaring.

Meer weten? Mail mij.

Deze lesmaterialen ontwikkel ik in samenwerking met STT-Produkties.

Meemaken op locatie

  • Een Powerpoint-presentatie waarmee leerkrachten in de klas kunstbezoek kunnen voorbereiden en daarop kunnen reflecteren.
  • Voorbereiding op de locatie en de kunstvorm/kunstdiscipline. Dit gebeurt op school door de leerkracht.
  • Het kunstbezoek op locatie, verzorgd door de cultuurinstelling/-aanbieder.
  • Reflecteren en evalueren op de ervaringen. Dit gebeurt op school door de leerkracht en eventueel de cultuurinstelling/-aanbieder. 

Meer weten? Mail mij. 

De deelnemende cultuurinstellingen/-aanbieders zijn onder meer: Poppodium Hedon, Filmtheater Fraterhuis, Museum de Fundatie, Landgoed Anningahof.

Deze lesmaterialen heb ik ontwikkeld in samenwerking met Stadkamer.  

 

 

De vierdelige webserie ‘Familie Bosuil’ heb ik samen met SpiegelBeesten en theater KRIJT ontwikkeld.  Bekijk hier de teaser.

‘Jolan stelt altijd op het juiste moment de juiste vragen waardoor ik weer verder kan.’

Anita Middel, educatief auteur en redacteur, verzorgt literatuur- en poëziewandelingen in de stad