Wie is Jolan
Een innovatieve en energieke schakel tussen onderwijs (po/vo/so), welzijn en cultuuraanbieders. Een realistische idealist die creatieve ideeën vertaalt naar praktische, haalbare en uitvoerbare doelen. Met als resultaat dat leerkrachten en welzijnswerkers weten hoe zij betekenisvol kunst kunnen integreren binnen hun werkveld wat het welzijn bevordert en het leren en leven aantrekkelijk maakt.
Ik wil…
De wereld van kinderen, jongeren en volwassenen groter maken door middel van kunst, bijvoorbeeld de podiumkunst. Door de podiumkunst leren ze dat de wereld niet eng is en dat je niemand hoeft uit te sluiten. Ze leren nieuwsgierig te zijn en gaan ontdekken. Door het kijken naar kunst leer je dat je veel meer waar kan nemen dan je in eerste instantie dacht. Door te reflecteren op kunst leer je in gesprek te gaan met de ander over wat je hebt waargenomen. Door te doen, gaan mensen zelf ervaren en worden ze eigenaar van hun eigen (leer)ervaringen.
Ik neem…
De kunst altijd als vertrekpunt in het ontwerpen van authentieke kunsteducatie. Ik doe dit omdat kunst geen geïsoleerd onderdeel in onze cultuur is. Het is vaak een uiting van de kunstenaar op wat hij waarneemt in de maatschappij. Dezelfde maatschappij waar jij, en ook ik in leven. Verder: kunst ontstaat niet zomaar. Aan het uiteindelijke kunstwerk gaat een proces vooraf: een creatief proces van onderzoeken, oriënteren, experimenteren, produceren en reflecteren.
Met mijn educatieve ontwerpen wil ik een brug zijn tussen kunst, onderwijs en welzijn. In het ontwerp doorlopen de deelnemers de fases van het creatieve proces.
Ik heb…
- Bij Theater Gnaffel van 2014-2017 de educatieafdeling uitgebreid en laten aansluiten op Cultuureducatie met Kwaliteit.
- In 2015 bij ArtEZ de master Kunsteducatie met succes afgerond. Ik heb onderzocht hoe jeugdtheater zich heeft ontwikkeld in relatie tot het onderwijs en welke rol de overheid hierbij heeft. Uit mijn onderzoek kwam naar voren dat kerndoel 55, vallend onder Kunstzinnige oriëntatie, de basis is waarop onderwijs en kunst (jeugdtheater) kunnen samenwerken.
- Meerdere hbo-opleidingen gevolgd (Mikojel Cultureel Educatief werk, specialisatie drama en Maatschappelijk werk, specialisatie kinderen en jongeren). Mede hierdoor weet ik veel van de sociale ontwikkeling van kinderen, maatschappelijke ontwikkelingen en de rol van kunst in het onderwijs.
Meer weten over mij? Kijk hier.