Teamtrainingen rond kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie
Hoe zet je podiumkunst in voor het behalen van kerndoel 55? Hoe zet je bewust en doelgericht dramatische werkvormen in? In het leergebied Kunstzinnige oriëntatie maken kinderen kennis met kunst en cultuur. Leren reflecteren op eigen werk en dat van anderen is daarbij een belangrijk aspect (kerndoel 55).
Tijdens gerichte trainingen gaan we de kerndoelen die vallen onder Kunstzinnige oriëntatie concretiseren, waarbij we de visie van de school als uitgangspunt nemen. Je leert alles wat je moet weten over podiumkunst in relatie tot kerndoel 55 om aan de slag te kunnen. Je doet speloefeningen, krijgt handvatten en traint je reflectievaardigheden. Specifieke wensen? Samen bepalen we de exacte invulling van de training.
Kunstzinnige oriëntatie (kerndoel 55)
Podiumkunst en kerndoel 55: waarom passen die zo goed bij elkaar? Tijdens deze teamtraining ervaar je door middel van speloefeningen de kracht van podiumkunst in relatie tot kerndoel 55.
Je krijgt antwoord op de volgende vragen:
- Wat is de meerwaarde van podiumkunst binnen cultuuronderwijs (en reflectie)?
- Wat is de meerwaarde van het kijken naar professionele kunstenaars?
- Wat is het doel van reflectie?
- Wat is de meerwaarde van reflectie op de podiumkunst?
Na deze teamtraining heb je als school een visie op podiumkunst en het kunstvak theater. Je weet een bewuste keuze te maken in welke jeugdtheatervoorstelling(en) je met je leerlingen wilt bezoeken en kunt daarop reflecteren met de leerlingen. Kortom: je weet precies waarom je podiumkunst inzet om kerndoel 55 te behalen.
Voor wie
Leerkrachten in het basisonderwijs in Zwolle, de provincie Overijssel en daarbuiten.
Meer weten? Mail mij.
Theatervaardigheden
Veel onderwijsteams voelen zich niet vaardig en kundig om spellessen te geven. Hoe zet je bewust en doelgericht dramatische werkvormen in? Tijdens een speltraining krijg je praktische vaardigheden die je direct kunt toepassen bij je leerlingen. Je gaat spelen en ervaart hoeveel plezier en vrijheid dat oplevert. Ook maak je een lesontwerp van een spelles.
Een speltraining is een goede voorbereiding op het uitwerken van een leerlijn theater van SLO (of een binnen de school ontwikkelde leerlijn).
In de speltraining komen de volgende onderdelen aan bod:
- Sociaal: De sociale ontwikkeling van de leerling en samenwerking met elkaar.
- Vakintegratie: Het leren over een onderwerp en/of thema door middel van spel.
- Kunst: De kunst van theater maken.
Na een speltraining heb je meer spelvaardigheden: je voelt je vrij genoeg om spellessen te geven en weet dramatische werkvormen bewust en doelgericht toe te passen. Bij het geven van spellessen weet je ook wanneer je welke insteek (sociaal, vakintegratie of kunst) inzet.
Voor wie
Leerkrachten/onderwijsteams in het basisonderwijs in Zwolle, de provincie Overijssel en daarbuiten.
Samenwerking
Bij deze speltraining werk ik samen met Theaterschip Deventer.
Meer weten? Mail mij.
‘Jolan is een samenbrenger. Ze kan succesvol zijn op het gebied van het verbeteren van cultuureducatie. Tegelijk kan ze degene zijn die kunstinstellingen en onderwijs bij elkaar brengt.’
Ludie Gootjes, Hogeschool Viaa Zwolle (Pabo)