06 30 70 66 06 mail@jolanvandewaeter.nl
Selecteer een pagina

Workshops rond verbeelding en reflectie

Om de wereld om hen heen te kunnen begrijpen en zichzelf daarbinnen te ontwikkelen, is het essentieel dat kinderen leren reflecteren en hoe ze iets kunnen verbeelden. In twee workshops neem ik leerlingen vanuit de kunst mee. Verbeelding (poppenworkshop) en reflectie (openbare kunst in de stad) staan daarbij centraal.

Creëer je eigen pop

Met eenvoudige materialen maak je een pop met een eigen karakter en veel zeggingskracht. Tijdens deze workshop leren kinderen hoe dat moet. Ieder kind bedenkt een eigen vorm en uitdrukking. Ook is er aandacht voor het uiterlijk en het karakter van de pop. Aan het eind presenteren de kinderen de gecreërde poppen.

Door de kinderen te laten kijken, hun fantasie te prikkelen en te laten onderzoeken hoe je iets kunt uitbeelden, ontdekken ze wat een pop creëren inhoudt. Niet het ontwikkelen van technische vaardigheden, maar het proces van ontwerpen en creëren staat centraal.

Doordat de kinderen hun fantasie de vrije loop kunnen laten, creëren ze unieke poppen. Een workshop die gegarandeerd bijzondere resultaten oplevert.

Voor wie
Leerlingen uit groep 6 t/m 8 (9-12 jaar) van het basisonderwijs in Zwolle, de provincie Overijssel en daarbuiten.

Duur
2 uur.

Groepgsgrootte
Maximaal 15 leerlingen.

Meer weten? Mail mij.

Maar liefst 500 leerlingen uit Enter, Notter, Wierden en Hoge Hexel maakten een pop. Hiervoor is 125 meter stof aangeschaft, waarvan 500 lappen zijn geknipt voor het lijf van de pop. Van 50 meter hout zijn 500 honderd stokjes gezaagd om de pop te exposeren. Voor het kapsel van de pop waren 50 bollen wol nodig en 1.000 kabelbinders om het hoofd en het kapsel vast te zetten. Om iedereen met naald en draad te laten werken, waren 50 naalden nodig.

Openbare kunst in stad en dorp

Kunst is overal. Samen gaan we ernaar op zoek in eigen dorp of stad. In de workshop over Zwolle staat Adam, het beeld van Rodin op het Grote Kerkplein, bijvoorbeeld centraal. Tijdens onze wandeling zoeken we antwoorden op vragen als: ‘Wat is de reden dat een stad of dorp kunst schenkt aan de inwoners?’ en ‘Wat betekent het kunstwerk voor hen?’

Op een speelse manier worden de kinderen gestimuleerd en geprikkeld om naar antwoorden te zoeken. We gaan het kunstwerk analyseren en erop reflecteren. Wat roept het bij mij op, welke zeggingskracht heeft het voor mij, welke betekenis geef ik eraan? Vervolgens gaan we aan de hand van een interdisciplinaire kunstoefening reproduceren: elk kind gaat vanuit zijn eigen interpretatie het kunstwerk verwerken op papier.

De workshop zorgt ervoor dat kinderen zich bewust(er) zijn van de kunst in de eigen omgeving. Daarnaast krijgen ze inzicht in de betekenis ervan voor het eigen dorp of de stad. Na deze workshop kijken ze nooit meer hetzelfde naar kunst!

Voor wie
Leerlingen uit groep 6 t/m 8 (9-12 jaar) van het basisonderwijs in Zwolle, de provincie Overijssel en daarbuiten.

Duur
2,5 uur.
Vaker deze workshop doen? In overleg kunnen we er een lessenreeks op maat van maken waarbij steeds een ander kunstwerk centraal staat.

Groepgsgrootte
Maximaal 15 leerlingen.

Meer weten? Mail mij.

‘De gecreëerde poppen zijn eigenzinnig en niet afgeraffeld’

‘Een pop heeft niet alleen een voorkant, maar ook een achterkant.’ Een opmerking van Jolan die je kunt toepassen op haar werk- en kijkwijzen. Letterlijk en figuurlijk.

Letterlijk: Wanneer een kind een pop creëert maakt Jolan het kind ervan bewust dat het naar het hele plaatje moet kijken. En niet alleen naar de voorkant (wat de kinderen naar wie ze deze opmerking maakte hadden gedaan). De kunstenaar onderzoekt en belicht alle kanten. Een kind moet dat nog leren ontwikkelen.
Jolan neemt de kinderen serieus. Ze begeleidt elk kind individueel, luistert en onthoudt. Tegelijk leert ze kinderen technieken of helpt ze om datgene wat ze voor ogen hebben te bereiken. Het levert eigenzinnige, niet afgeraffelde eindresultaten op.

Figuurlijk: De manier waarop Jolan kijkt, denkt en zich uit over kunst is uniek en neemt je mee naar een denkwijze die alleen maar inspirerend kan zijn. Door te observeren ontdekt ze vrij snel een diepere laag in een kunstwerk. Ze neemt je mee: in de observatie naar het verhaal achter een werk, naar de achterkant van kunst. Daardoor ga je zelf ook met een open blik naar kunstwerken kijken.
Tegelijk maakt ze het belang van kunst voor mij heel erg voelbaar: een wereld zonder kunst is een gesloten wereld die geen oog meer heeft voor al het onbekende.’

Rianne de Reu, oprichter Reuring Theater